ما هى مواد معادلة كلية الهندسة

لو انت لسه بتفكر تعمل معادلة و عاوز تتعرف على مواد و مناهج معادلة كلية الهندسة بص يا سيدى , هاقولك بس الأول اقولك على حاجة أهم أنا عاوزك تنسى كل الإشاعات و الكلام الفاضى اللى بيتقال على المعادلة و تحط فى دماغك حاجة واحدة بس و تبقى مؤمن جدا بيها إن الطالب اللى بيذاكر و يجتهد بينجح

إنما الطالب اللى عاوز يقضيها لعب و هزار طول السنة و يجى قبل الإمتحان بيومين يفكر يذاكر يبقى ده أكيد انت عارف فين مصيره .

و تذكر دائما قوله تعالى :

{  إِنَّا لَا نُضِيع أَجْر مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا }     سورة الكهف  الآية 30

 { إِنَّ اللّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ }    سورة التوبة الآية 120

و هنا نستوقف و اذكركم بأن هناك خطأ يقع فيه الكثير و هو أنه يعتبر أن ” إن الله لا يضيع أجر من أحسن عملاً “ آيه من آيات القرآن الكريم و هذا خطأ كبير لأن آيات القرآن الكريم لا يجوز تحريفها أو الزيادة عليها أو الإنقاص منها . دايما خذوا بالكم من دى و لا تقعوا فى هذا الخطأ

أما عن مواد المعادلة فهم 5 مواد من مواد الثانوية العامة و هم على النحو الآتى :

  1. الرياضيات العامة ( رياضة 1 )
  2. الرياضيات الخاصة ( رياضة 2 )
  3. الميكانيكا
  4. الفيزياء
  5. اللغة الإنجليزية ( و هو مقرر فقط على طلبة الدبلومات نظام الثلاث سنوات )

فى مركز النور بكل فروعه ( النور بالقاهرة , قبة النور بالإسكندرية , معادلتى بنى سويف ) ما تشغل بالك بأى حاجة خالص إحنا بنبدأ معاك من الصفر من الأول خالص واحدة واحدة لحد ما نوصل بيك بر الأمان إن شاء الله + إمتحانات دورية حتى تقيس مستواك و نكتشف سويا نقاط ضعفك أولا بأول و نسعى معاً لتقويمها و تقويتك فيها بإذن الله .

و كمان بنساعدك فى تقديم ورقك فى المعادلة و بنبقى معاك خطوة بخطوة , بس طبعا لازم تتأكد الأول إنك محقق شروط دخول معادلة هندسة .

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *